DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Uygulamalar VIII
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CCS 504
Güz/Bahar
10
16
7
8
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin; acil hastalıklarda hasta yönetimini klinik uygulamalar ile öğrenmesidir. Hastadan öykü alma, fizik muayene yapma, incelemeler için örnek alma, gönderme, sonuçlarını yorumlama, tanı ve tedavi algoritmalarını oluşturması beklenmektedir. Hastaya biyopsikososyal bütünlük içinde yaklaşması, klinik karar verme süreçlerini uygularken kanıta dayalı karar vermesi, etik davranış özelliklerinin neler olduğunu fark etmesi, yasal sorumluluklarının bilincinde olması da beklenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Acil servis hastasının anamnezini alabilecek, bu sırada uygun iletişim tekniklerini kullanabilecek, bir hekime yaraşır düşünce, tutum, davranış sergileyebilecektir.
  • 2. Hastanın tüm organ sistemlerini kapsayan tam bir fizik muayene yapabilecektir.
  • 3. Risk değerlendirmesi yapabilecek, gerekli önlemleri alabilecektir.
  • 4. Acil ve çok acil olan durumları ayırt edebilecek, triaj yapabilecektir.
  • 5. Acil durumların ayırıcı tanısı, tanısı ve tedavisi için gereken bütün prosedürleri tanımlayabilecektir.
  • 6. Tanı yöntemlerini seçerken (laboratuar teknikleri, görüntüleme yöntemleri vb) uygunluk ve maliyet etkinlik analizi yapabilecektir.
  • 7. Tanı yöntemlerinin sonuçlarını doğru bir şekilde yorumlayabilecektir.
  • 8. Tanısı koyulan hasta için acil tedavi algoritması oluşturabilecektir.
  • 9. Konsültasyon isteme gerekliliğini belirleyebilecektir.
  • 10. Resüsitasyon uygulayabilecektir.
  • 11. Hastane dışında acil yardım gerektiren durumları tanıyabilecek ve gerekli girişimleri yapabilecektir.
  • 12. Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları (kan alma, intramüsküler ve intravenöz enjeksiyon, üretral kateter takma, parmak ucu glukoz ölçme, EKG çekme vb) yapabilecektir.
  • 13. Yaralanmalar, kafa yaralanmalarıyla ilgili muayeneleri yapabilecek, yasal sorumlulukları tanımlayabilecektir.
  • 14. Zehirlenmiş hastanın acil servis bakımının esaslarını açıklayabilecektir.
  • 15. Adli toksikoloji durumlarında yasal sorumlulukları tanımlayabilecektir.
  • 16. Acil servis içinde ölüm ve acile ölü gelen olgularda yapılması gerekenleri tanımlayabilecektir.
  • 17. Hastası veya yakınını hastalığı hakkında bilgilendirebilecek ve işlemler öncesinde onların onayını alabilecektir.
  • 18. Solunum sıkıntısı, göğüs ağrısı ve karın ağrısı gibi sık karşılaşılan yakınmalarda ayırıcı tanı yapabilecektir.
  • 19. Akut astım, konjestif kalp yetmezliği ve bronşit gibi hastalıkların etkin tanı ve tedavi uygulamalarını tanımlayabilecektir.
  • 20. Çevresel etkenler nedeniyle yaralanmış/hastalanmış kişilerin acil bakım esaslarını tanımlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste acil hastalıklara ilişkin bilgiler ve klinik uygulamaları yer alacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, acil hastalıklar ve klinik uygulama
2 Acil hastalıklar ve klinik uygulama (travma) 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 gereken bölümleri
3 Acil hastalıklar ve klinik uygulama (göğüs hastalıkları) 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 gereken bölümleri
4 Acil hastalıklar ve klinik uygulama (kardiyolojik hastalıklar) 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 gereken bölümleri
5 Acil hastalıklar ve klinik uygulama (toksikolojik durumlar) 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 gereken bölümleri
6 Final Sınavı
7 Dönemin gözden geçirilmesi  
8 Dönemin gözden geçirilmesi  
9 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı
  1. M.Runge, C.Patterson. Netter's Cardiology, 2011
  2. Ary L. Goldberger. Clinical Electrocardiography: A Simplified Approach, 2012
  3. Jameson, Loscalzo. Harrison's Nephrology and Acid-Base Disorders, 2013
  4. O.James Garden Principles and Practice of Surgery 2012
  5. Andreoli, Carpenter, Griggs, Benjamin 7th Ed Andreoli and Carpenter’s Cecil Essentials Of Medicine, 2016
  6. Maxine Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow. CURRENT Medical Diagnosis and Treatment 2016 (LANGE CURRENT Series) 55th Edition 2016
  7. Robert H. Seller, Andrew B. Symons Differential Diagnosis of Common Complaints: 6th Edition 2011
  8. Chen, Harisinghani, Wittenberg. Primer of Diagnostic Imaging, 2011
  9. Jerome P. Kassirer, John B. Wong, Richard I. Kopelman. Learning Clinical Reasoning Second Edition. 2010
  10. Harold C. Sox, Michael C. Higgins, Douglas K. Owens. Medical Decision Making, 2nd Edition, 2013
  11. Matthew Stephenson, Joshua Shur, John Black. How to Perform Clinical Procedures: for Medical Students and Junior Doctors, includes 2 DVDs, 2013
  12. Jonathan Gleadle. History and Clinical Examination at a Glance, 3rd Edition, 2012
  13. Thomas Percival. Medical Ethics: or a Code of Institutes and Precepts, 2014
  14. Peter Bennett - Morris Brown. Clinical Pharmacology, 2012
  15. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 2014
  16. Gaw, Murphy, Srivastava, Clinical Biochemistry, An Illustrated Colour Text. 2013
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Andreoli, Carpenter, Griggs, Benjamin 7th Ed Andreoli and Carpenter’s Cecil Essentials Of Medicine, 2016
  2. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 10th Edition. Keith L. Moore, T. V. N. Persaud, Mark G. Torchia, 2016
  3. Emery, Turnpenny, Ellard, Emery's Elements of Medical Genetics, 14e 2011
  4. Gray's Anatomy for Students: With STUDENT CONSULT Online Access, 3e 3rd Edition. Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, 2015
  5. J.H. Beaty, S. Terry Canale. Campbell's Operative Orthopaedics, 2013
  6. Goldsmith, Lowell; Katz. Fitzpatrick's Dermatology in General Medicine, 2012
  7. Cohen, Powderly, Opal. Infectious Diseases. 2010
  8. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 26/E. Geo. Brooks, 2013
  9. Thomas W. Sadler, Langman's Medical Embryology Thirteenth, North American Edition. 2015
  10. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. Harper’s Illustrated Biochemistry, 30th Ed, Lange. 2015
  11. Barbara Young, Geraldine O'Dowd, Phillip Woodford, Wheater's Functional Histology: A Text and Colour Atlas, 6th Edition. 2014
  12. Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Molecular Biology of the Cell. 2015

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
15
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 9 x teorik ders saati)
9
10
90
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 9 x uygulama/lab ders saati)
9
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
1
Ara Sınavlar
1
1
Final Sınavı
1
1
    Toplam
237

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest